Teachers’ diagnostic observation of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in public primary school students in Arica
DOI:
https://doi.org/10.22199/S07187475.2017.0001.00004Keywords:
Attention disorder, Hyperactivity, Over diagnosisAbstract
OBJECTIVE: To analyze teachers’ diagnostic observation of ADHD in public primary school students in Arica. METHOD: Teachers of 409 1st to 4th year primary school students answered the ADHD-RS (ADHD-Rating Scale) as well as a rubric of diagnostic observation for each student. Additionally, medical reports of students diagnosed with ADHD were consulted. Finally, binomial contrasts between teachers’ diagnostic observations and medical diagnostic reports were performed considering national and international parameters. RESULTS: Binomial contrasts show students diagnosed with ADHD by teachers and doctors exceed national and international parameters. DISCUSSION: The practical implications of these findings are highlighted, especially for education and health. Some explanations are suggested as well as new studies and possible limitations
Downloads
References
American Educational Research Association, American Psychological Association, y National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association.
Antshel, K., Hargrave, T., Simonescu, M., Kaul, P., Hendriks, K. y Faraone, S. (2011). Advances in understanding and treating ADHD. BMC Medicine, 9:72. doi: 10.1186/1741-7015-9-72.
Artigas, J. (2004). Nuevas opciones terapeúticas en el tratamiento del trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Rev Neurología, 38 (1), s117-s123.
Barragán, E., De la Peña, F., Ortiz, S., Ruiz, M., Hernández, J., Palacios, L. y Suárez, A. (2007). Tema pediátrico: Primer consenso latinoaméricano de trastorno por déficit de atención e hiperactivdad. Boletín Médico Hospital Infantil México, 64,326-343.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum associates.
De la Peña, F. (2000). El trastorno por déficit atención con hiperactividad (TDAH). RevFacMed UNAM, 43 (6), 243-244.
De la Peña, F., Barragán, E., Rodhe, L., Patiño, L., Zavaleta, Ulloa, R…Larraguibel, M. (2009). Algoritmo de tratamiento multimodal para escolares latinoamericanos con trastornos por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Salud Mental, 32, 17-29.
Díez, A., Figueroa, A. y Soutullo, C. (2006). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH): comorbilidad psiquiátrica y tratamiento faramcológico alternativo al metilfenidato. Revista Pediatría de Atención Primaria, 8 (4), 136-155.
Etchepareborda, M. y Díaz, A. (2009). Aspectos controvertidos en el trastorno de déficit de atención. Medicina, 69 (1), 51-63.
Figert, A. (2010). The Case for Demedicalizing ADHD.Contemporary Sociology, 39(5), 527.
García, G. (2003). Fármacos estimulantes y psiquiatría infantil. Una revisión de su aplicación en el trastorno por déficit de la atención con hiperactividad en niños. Salud Mental, 26 (2), 33-41.
González-Hernández, J., Rodríguez, M., Ventura, T., Toledo, K. y Alcalde, A.(2009). Tratamiento farmacológico del trastorno por déficit de atencional/hiperactividad (TDAH) en adultos en una clínica de memoria: estudio descriptivo. Memoriza.com, 4,17-21.
Graham, J., Seth, S. y Coghill, D. (2007). ADAH What’s new in… . Rev Medicine, 35 (3), 181-185.
Jarque, S., Tárraga, R. y Miranda, A. (2007). Conocimientos, conceptos erróneos y lagunas de los maestros sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Rev Psicothema, 19 (4), 585-590.
López, J., Sacristán, A., Rodríguez, L., Garrido, M., De Llano, J. y Martínez, M. (2010). Validity of the DSM-IV criteria according to teachers’s response in the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder. Psicología Educativa, 16 (2), 147-156.
Martinic, R. (1999-2000). Los niños del plomo en Arica: del caos al plan vecinal en la resolución de un conflicto ambiental. Zona norte: programa ciudadanía y gestión local, 1, 2-17.
Moldavsky, M., Groenewald, C., Owen, V. y Sayal, K. (2013).Teachers’s recognition of children with ADHD: role of subtype and. Child and adolescent mental health, 18, 18-23.
Montañés, F., Gangoso, A. y Martínez, M. (2009). Fármacos para el trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Revista Neurología, 48 (9), 469-481.
Polanczyk, M., Silva, M., Lessa, B., Biederman, J. yRohde, L. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. The American Journal of Psychiatry, 164 (6), 942-948.
Presentación, M., Siegenthaler, R., Jara, P. y Miranda, A. (2010). Seguimiento de los efectos de una intervención psicosocial sobre la adaptación académica, emocional y social de niños con TDAH. Psicothema, 22 (4), 778-783.
Reyes, A. y Acuña, L. (2012). Elementary school teachers’ ratings of Attention Deficit Hyperactivity Disorder behaviors. Rev Latinoamericana, 44 (3), 65-82.
Sibley, M., Pelham, W., Molina, B., Gnagy, E., Waschbusch, D., Garenfino, A…Karch, K. (2012). Diagnosing ADHD in Adolescence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80 (1), 139-50.
Silver, L. (2010). Trastorno por déficit de atención con hiperacividad: Guía clínica de diagnóstico y tratamiento para profesionales de la salud. Washington, DC: Lexus.
Ulloa, R., Arroyo, E., Ávila, J., Cárdenas, J., Cruz, E., Gómez, D.… De la Peña, F. (2005). Algoritmo del tratamiento para trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños y adolescentes. Salud Mental, 28 (5), 1-10.
Urzúa, A., Ramos, M., Cerda, A. y Quiroz, J. (2010). Propiedades psicométricas de tres escalas de evaluación del trastorno por déficit atención con hiperactividad en escolares chilenos. Rev Panam Salud Pública, 27(3), 157-67.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, y pueden volver a publicar sus artículos en otro medio sin tener que solicitar autorización, siempre y cuando indiquen que el trabajo fue publicado originariamente en Revista Salud & Sociedad (ISSNe:0718-7475).