Psychometric properties of Academic Procrastination Scale (EPA) in a psychology’s students group from Ambato, Ecuador.
DOI:
https://doi.org/10.22199/S07187475.2018.0003.00003Keywords:
Factorial Analysis, Reliability, Academic Procrastination, ValidityAbstract
Objective: To know the psychometric properties of the APS in a sample of university students from the city of Ambato, Ecuador. Method: This is an instrumental research, which analyzes the factorial structure, reliability and temporal validity and convergence with the Castilian version of the Busko Academic Procrastination Scale. The sample was composed of 290 students (76.6% female) from the Pontificia Universidad Católica del Ecuador - Ambato. Results: The Factorial Analysis shows the structure of the test with two factors that justifies 53.1 % of the variance with values of B-S X2 (53) = 119.1; p <0.001; CFI = 0.90; GFI = 0.92; AGFI = 0.89 and RMSEA = 0.076; IC: 90% [0.006 - 0.009]. In addition, it is reliable among the item scores (? =, 83) and stable in temporal terms (r =, 778) with three weeks of interval. It also converges moderately with the Tuckman Procrastination Scale (r =, 594). Conclusion: The academic procrastination test shows favorable results of validity and reliability in Ecuadorian students.
Downloads
References
Alba-Leonel, A., & Hernández-Falconi, J. (2013). Procrastinación académica en estudiantes de la Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia, UNAM. Memorias TECNyMED, 1-9.
Alegre, A. (2014). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Educación y Psicología de la USIL, 1(2), 57-82.
Álvarez, O. (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona, 13, 159-177.
Angarita, L. (2014). Algunas relaciones entre la procrastinación y los procesos básicos de motivación y memoria. Revista Iberoamericana de Psicología: ciencia y tecnología, 7(1), 91–101.
Argumedo, D., Díaz, K., Calderón, A., & Díaz, J. (2009). Procrastinación: Una aproximación desde los estilos de personalidad. En D. Herrera (Ed.), Teorías contemporáneas de la motivación. Una perspectiva aplicada (págs. 193-212).
Bartlett, M. S. (1950). Tests of significance in factor analysis. British Journal of Statistical Psychology, 3(2), 77-85. Doi: 10.1111/j.2044-8317.1950.tb00285.x.
Batista-Fogueta, J., Coenders, G., & Alonso, J. (2004). Análisis factorial confirmatorio. Su utilidad en la validación de cuestionarios relacionados con la salud. Medicina Clínica, 122(Supl 1), 21-27.
Busko, D. A. (1998). Causes and consequences of perfectionism and procrastination: A structural equation model. Tesis de maestría no publicada. Guelph, Ontario: University of Guelph.
Byrne, B. M. (2006). Structural equation modeling with EQS. Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Hills Dale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Chan, L. (2011). Procrastinación académica como predictor en el rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Temática Psicológica, 7(1), 53-62.
Difabio, H. (2011). Las funciones del tutor de la tesis doctoral en educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(50), 935-959.
Domínguez, S., Villegas, G., & Centeno, S. (2014). Procrastinación académica: Validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit, 20(2), 293-304.
Ellis, A., & Knaus, W. (1977). Overcoming procrastination. Nueva York: Signet Books.
Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.
Ferrari, J., Johnson, J., & McCown, W. (1995). Procrastination and task avoidance: theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.
Furlan, L., Ferrero, M., & Gallart, G. (2014). Ansiedad ante los exámenes, procrastinación y síntomas mentales en estudiantes universitarios. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 6(3), 31-39.
Furlan, L., Heredia, D., Piemontesi, S., & Tuckman, B. (2012). Análisis factorial confirmatorio de la adaptación argentina de la escala de procrastinación de Tuckman (ATPS). Perspectivas en Psicología(9), 142-149.
González, M., & Sánchez, A. (2013). ¿Puede amortiguar el engagement los efectos nocivos de la procrastinación académica? Acción Psicológica, 10(1), 117-134.
Guzmán, D. (2013). Procrastinación una mirada clínica (Tesis de maestría). Barcelona: Instituto Superior de Estudios Psicológicos.
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2004). Análisis multivariante. Madrid, España: Prentice Hall.
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36. http://dx.doi.org/10.1007/BF02291575.
Knaus, W. (1997). Superar el hábito de posponer. RET, Revista de Toxicomanías(13), 13-16.
Lorenzo-Seva, U. (1999). Promin: a method for oblique factor rotation. Multivariate Behavioral Research, 34, 347-356.
Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. (2013). FACTOR 9.2 A Comprehensive Program for Fitting Exploratory and Semiconfirmatory Factor Analysis and IRT Models. Applied Psychological Measurement, 37(6), 497-498.
Milgram, N. (1992). El retraso: Una enfermedad de los tiempos modernos. Boletín de Psicología, 35.
Moreno, B. (2007). Psicología de la personalidad: procesos. Madrid, España: Thomson.
Moreta-Herrera, R., Durán-Rodríguez, T., & Villegas-Villacrés, N. (2018). Regulación Emocional y Rendimiento como predictores de la Procrastinación Académica en estudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 155-166. Doi: 10.23923/rpye2018.01.166.
Natividad, L. (2014). Análisis de la procrastinación en estudiantes universitarios (Tesis doctoral). Valencia: Universidad de Valencia.
Pardo, D., Perilla, L., & Salinas, C. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31-44.
Pintrich, P., & Schunk, D. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones (2da ed.). Madrid: Pearson Educación.
Quant, D., & Sánchez, A. (2012). Procrastinación, procrastinación académica: concepto e implicaciones. Vanguardia psicología, 3(1), 45-59.
R Core Team. (2015). R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing.
Sánchez, A. (2010). Procrastinación académica: Un problema en la vida universitaria. Studiositas, 5(2), 87-94.
Satorra, A., & Bentler, P. M. (2001). A scaled difference chi-square test statistic for moment structure analysis. Psychometrika, 66(4), 507-514.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential selfregulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
Tuckman, B. (1990). Journal of Experimental Education. Group versus goal-setting effects on the self-regulated performance of students differing in selfefficacy, 58, 291-298.
Vallejos, S. (2015). Procrastinación académica y ansiedad frente a las evaluaciones en estudiantes universitarios (Tesis). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Villarruel, M. (2012). El constructivismo y su papel en la innovación educativa. Revista de educación y desarrollo, 20, 19-28.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, y pueden volver a publicar sus artículos en otro medio sin tener que solicitar autorización, siempre y cuando indiquen que el trabajo fue publicado originariamente en Revista Salud & Sociedad (ISSNe:0718-7475).