Social representations of adults about childhood and child participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/S07187475.2013.0003.00006

Keywords:

childhood, discourse analysis, participation, social representations

Abstract

From a qualitative / structural sociocritic approach, the social representations that the adult world has of childhood are shown, and how they determine the concepts that are sheltered about the participation of infancy, and thus, affect the design of programs directed to encourage the participation of children. It is understood that social representations are not merely a repertoire but that they articulate a relational and discursive structure of opposition, difference or affinity. In this case, the structure is configured by the discursive positions Adultocéntrica (Adult-Centric), Exoadultocéntrica (Exoadult-centric), Crítica Institucional (Institutional Critique), Crítica Adultez (Critical Adulthood), Materno/paternal (Maternal/paternal), and Normativa/performativa (Regulatory/performative). This paper shows the structure and characteristics of each of the positions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Siu-Lin Sofia Lay Lisboa, Universidad de Valladolid.
    Campus Segovia
  • Manuel Montañés Serrano, Universidad de Valladolid.
    Campus Segovia.

References

Alonso, L.E. (1998). La Mirada Cualitativa en Sociología. Madrid: Fundamentos. Ávila, R. (2003). El relativismo cultural desde la perspectiva de la niñez indígena y la Convención de los Derechos de los Niños. Revista Aportes Andinos, (5), 1-5

Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.

Bourdieu, P. (2000). La Dominación Masculina. Barcelona: Editorial Anagrama.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (2008). La Reproducción. Elementos Para una Teoría del Sistema de Enseñanza. Madrid: Editorial Popular. Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Política y Sociedad, 43(1), 27-42.

Gaitán, L. (2006). El bienestar social de la infancia y los derechos de los niños. Política y Sociedad, 43(1), 63-80.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II, Pensamiento y Vida Social Psicología Social y Problemas Sociales (pp. 469- 494). Barcelona: Paidós.

Llobet, V. (2005). Las políticas sociales para la infancia vulnerable. Algunas reflexiones desde la psicología. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(1), 1-19.

Montañés, M. (2009). Metodología y Técnica Participativa, Teoría y Práctica de una Estrategia de Investigación Participativa. Barcelona: Editorial UOC.

Montañés, M. (2010). El grupo de discusión. Cuadernos CIMAS, Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible, 1-29.

Pérez, J.A., Moscovici, S. y Chulvi, B. (2002). Naturaleza y cultura como principio de clasificación social: Anclaje sobre representaciones sociales de minorías étnicas. Revista de Psicología Social, 17(1), 51-67.

UNICEF España. (2010). La Infancia en España 20 años de la Convención sobre los Derechos del Niño: Retos Pendientes.

Downloads

Published

2016-11-28

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Social representations of adults about childhood and child participation. (2016). Salud & Sociedad, 4(3), 304-316. https://doi.org/10.22199/S07187475.2013.0003.00006