Ortiz Nicolás, J. C. y Alatorre Gúzman, D. (Comps.). (2019). Innovación Social y Diseño. UNAM. ISBN: 9786073025683

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/issn.0718-9753-4485

Keywords:

products, services, social innovation, sustainability, community

Abstract

The main contributions of Social Innovation and Design, book compiled by two Mexican academics, Dr. Juan Carlos Ortiz Nicolás and Mtr. Diego Alatorre, are described and analyzed. This article emphasizes on the didactic and pedagogical objectives for the teaching and practice of the design of a publication that helps the reader to understand the trajectory of this discipline; a journey in wich the designer becomes a change maker and is led toward the praxis of social innovation. In this book, researchers and academics provide theoretical contributions and describe processes and scopes of social innovation for design, agreeing that the benefits of this approach not only lie in the success of the development of innovative products and / or the profit of business, but also positively influences the quality of life of people through the construction of systemic relationships that can be socially beneficial.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Elena Hernández Palomino, Universidad Autónoma Metropolitana

    Departamento de procesos y técnicas de realización.

References

Calderón, P. (2019). El Otro Mercado. Para construir otro mundo, primero hay que imaginarlo. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 330-361). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Cornejo, P. (2019). CULTIVA huertos urbanos: una herramienta para el aprendizaje y la construcción de comunidad. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 290-325). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Alatorre, D. (2019). Los artefactos triangulantes, o cómo los diseñadores promueven la innovación social a través de la creatividad. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 154-198). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Manzini, E. (2015). Cuando todos diseñan: Una introducción al diseño para la innovación social. España: Experimenta.

Martínez, G., y López I. (2019). Discapacidad, vida cotidiana y diseño: oportunidades para la acción. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 200-244). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Mazari, M. (2019). Presentación. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 8-11). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Molina, S., y Sánchez, X. (2019). Hacia el diseño del siglo XXI ¿El diseñador como agente de cambio? En J.C. Ortiz y D. Alatorre, Innovación social y diseño (pp. 246-288). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Ortiz, J.C. (2019). Introducción. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 12-23). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Ortiz, J.C., Hernández, I., y Peinado, P. (2019). El modelo ecológico como herramienta para establecer el área de oportunidad en retos de diseño para la innovación social. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 90-124). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Paniagua, K. (2019). Diseñando futuros para la innovación social. Acerca de la especialidad en diseño del mañana. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 398-420). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Porto, R., Assoreira, A., y Thudichum, A. (2019). Procesos de diseño en innovación social: lecciones aprendidas a partir de tres casos portugueses apoyados por instrumentos políticos. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 56-88). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Sattele, V. (2019). La vivienda sostenible en la Ciudad de México: transformando los hábitos de consumo a través del diseño. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 362-397). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Valdivieso, H. (2019). Lectura, cacería y diálogo: estrategias para el diseño y la innovación social. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 24-55). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Valdovinos, S., y Husted, S. (2019). La enseñanza de la investigación para el diseño y el diseño social: un ejercicio educativo de aprendizaje basado en proyectos e interdisciplina. En J.C. Ortiz y D. Alatorre (Comp.), Innovación social y diseño (pp. 126-152). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Downloads

Published

2021-12-23

Issue

Section

Reviews

How to Cite

Ortiz Nicolás, J. C. y Alatorre Gúzman, D. (Comps.). (2019). Innovación Social y Diseño. UNAM. ISBN: 9786073025683. (2021). Social Innovation Studies, 1, e4485. https://doi.org/10.22199/issn.0718-9753-4485