Educating social leaders for local development:
an approach from social innovation
DOI:
https://doi.org/10.22199/issn.2452-5774-4607Keywords:
interdisciplinary social intervention, learning based on projects, design thinkingAbstract
This paper is aimed to share an interdisciplinary social intervention proposal based on a social innovation approach. This social intervention took place in the city of Santiago (Chile), in the context of the implementation of a school for social leaders. This paper entails a theoretical-methodological approach, linking social innovation and local development. Moreover, this work describes both the educative process of social leaders and the results of the social intervention. Finally, this paper suggests that educating social leaders, based on the aforementioned approach, could be directly linked to the local development process.
References
Albuquerque, F. (2004). Desarrollo económico local y descentralización en América Latina. Revista de la Cepal, 82, 157-171. https://bit.ly/3ga9VBu
Aguilar, M. (2001). Participación comunitaria en salud: ¿Mito o realidad?. Díaz Santos.
Boisier, S. (2010). Descodificando el desarrollo del siglo XXI: subjetividad, complejidad, sinapsis, sinergía, recursividad, liderazgo, y anclaje territorial. Semestre Económico, 13(27), 11-37. https://bit.ly/2SoaKNO
Bloom, B. S. (Ed.).(1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Cognitive domain (Vol. 1). Longmans. https://bit.ly/3xqMxFN
Botella, A. y Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos, 41(163), 127-141. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e. 2019.163.58923
Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review (Santiago. Edición en español), 86(9), 62-72.
Cahill, G. (2010). Primer on social innovation a compendium of definitions developed by organizations around the world. The Philanthropist, 23(3), 259-271. https://bit.ly/3wfh9JV
Capel, H. (2016). Las ciencias sociales y el estudio del territorio. Biblio3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 21(1146), 1-38. https://bit.ly/3g86T0t
Colmenares, A. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1): 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Concha, R., y Ricci, E. (2018). Innovación Social Multihélice en la Región de Antofagasta. En E. Ricci y R. Concha (Eds.), Innovación Social. Consolidación Modelo Multihélice en la Región de Antofagasta (pp. 23-41). Antofagasta: Ediciones Universidad Católica del Norte. https://bit.ly/3zdNXFj
Córdoba-Cely, C., Villamarín, F., y Bonilla, H. (2014). Innovación social: aproximación a un marco teórico desde las disciplinas creativas del diseño y las ciencias sociales. Tendencias, 15(2), 30-44. https://doi.org/10.22267/rtend.141502.41
Cunill-Grau, N. (2014). La intersectorialidad en las nuevas políticas sociales. Un acercamiento analítico-conceptual. Gestión y Política Pública, 23(1), 5-46. https://bit.ly/356rnjN
Escobar, A. (2017). Diseño para las transiciones. Etnografías Contemporáneas, 3(4), 32-63. https://bit.ly/2Sq4pl5
Espiau, G. (2017). Nuevas tendencias en innovación social. Revista Española del Tercer Sector, 36(1), 141-168. https://bit.ly/2SiQi16
Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (1995). The Triple Helix -- University-Industry-Government Relations: A Laboratory for Knowledge Based Economic Development. EASST Review, 14 (1), 14-19. https://bit.ly/3zkKYef
Fox, D. (2015). Prototyping Framework. A guide to prototyping new ideas. Nesta, Thinkpublic. https://bit.ly/3v7XFpb
Freire, P. (1965). La educación como práctica de libertad. Siglo XXI.
Gatica, S. (2016). Innovación Social: Hacia una nueva aproximación del rol del Estado. Reflexiones. Consejo Nacional de Innovación para el Desarrollo. https://bit.ly/2TOnP3k
Hernández-Ascanio, J., Tirado-Valencia, P., y Ariza-Montes, A. (2016). El concepto de innovación social: ámbitos, definiciones y alcances teóricos. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 88, 164-199. https://bit.ly/3xhWBAP
Kolmos, A. (2009). Problem-Based and Project-Based Learning. En O. Skovsmose, P. Valero, y O.R. Christensen (Eds.), University Science and Mathematics Education in Transition (pp. 261-280). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09829-6_13
Lindón, A. (2007). Los imaginarios urbanos y el constructivismo geográfico: los hologramas espaciales. Eure (Santiago), 23(99), 31-46. https://doi.org/10.4067/S0250-71612007000200004
Malik, K. (2013). Informe sobre Desarrollo Humano 2013. El ascenso del sur: Progreso humano en un mundo diverso. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). https://bit.ly/3cuUrFJ
Manzini, E. (2015). Design, when everybody designs. An introduction to design for social innovation. The MIT Press.
Martínez, A. (2011). Fortalecimiento comunitario desde el rol de las madres líderes: apuntes preliminares. Pensando Psicología, 7(12), 73-81. https://bit.ly/2TkjOmW
Mazzucato, M. (2014). El Estado emprendedor. Mitos del sector público frente al privado. RBA Libros S.A.
Ministerio de Desarrollo Social. (2018). Informe de Desarrollo Social 2017. https://bit.ly/3czaFxQ
Monnet, J. (2013). El territorio reticular (A. F. Cardona). En B. Nates, Enfoques y métodos en estudios territoriales (pp. 137-166). RETEC. (Obra original publicada en 2010). https://bit.ly/3iu6XcB
Montero, T. (2006). Teoría y práctica de la psicología comunitaria. La tensión entre comunidad y sociedad. Paidós.
Montero, M. (2012). El concepto de intervención social desde una perspectiva psicológica comunitaria. Patrimonio: Economía Cultural y Educación para la Paz (MEC-EDUPAZ), 1(1), 54-76. https://bit.ly/3pFlGTF
Moulaert, F., Swyngedouw, E., Martinelli, F., y Gonzalez, S. (Eds.). (2010). Can neighbourhoods save the city? Community development and social innovation. Routledge.
Muñoz, G. (2011). Contrapuntos Epistemológicos para intervenir en lo social ¿Cómo impulsar un diálogo interdisciplinar? Cinta Moebio, 40, 84-104. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2011000100005
Naranjo, C. (1999). Autoconocimiento transformador. Los eneatipos en la vida, la literatura y la clínica. La Llave
Porter, M., y Kramer, M. (2011). La creación de valor compartido: cómo reinventar el capitalismo y liberar una oleada de innovación y crecimiento. Harvard Business Review (Santiago. Edición en español), 89(1), 31-49.
Prahalad, C.K. (2005). La riqueza en la base de la pirámide. Norma.
Rage, E. (1996). Ciclo Vital de la Pareja y la Familia. Universidad Iberoamericana.
Rodríguez, A. y Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina. CEPAL. https://bit.ly/2RJ05wV
Rogers, C. (1961). El proceso de convertirse en persona. Paidós.
Rojas, C., y Haye, A. (Eds.). (2012). Actas Seminario Interdisciplina en la UC. https://bit.ly/3zieNvI
Rojas, R. (2013). El liderazgo comunitario y su importancia en la intervención comunitaria. Psicología para América Latina, 25, 57-76. https://bit.ly/3iFqeHU
Svampa, M. (2016). Debates latinoamericanos. Indianismo, desarrollo, dependencia y populismo. Edhasa.
Ther, F. (2012). Antropología del Territorio. Polis (Santiago), 11(32), 493-510. https://doi.org/10.4067/S0718-65682012000200023
Yunus, M. (2006). ¿Es posible acabar con la pobreza? Complutense S.A.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Mauricio Cortez López, Felipe Martínez Ríos, Kris Marcos Hernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.