(De)contructing the Corte de Casangate

First approaches to a rock-art sitein Los Llanos de La Rioja (Argentina)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2022-0031

Keywords:

engravings, iconographic repertories, execution techniques, production contexts, interregional connections

Abstract

This article presents an initial approach to the rock art at Corte de Casangate, located in the Los Llanos region of the La Rioja Province, Argentina. First, the article analyzes the motifs and their location based on their place within the logic of local archaeological landscapes. Then, it examines iconographic, technical and contextual aspects of the motifs to assess interregional connections with relatively contemporary rock art in neighboring areas, known today as the La Rioja, Córdoba and San Juan provinces. This research also addresses the issue of establishing a production sequence for the engravings based on formal analysis, superpositions and differences in the tones of the patinas. To help contextualize the rock art under study, it analyzes connections to other relevant materialities at the site and in the Los Llanos region, including the milling facilities. Comprehensive examination of these elements contributes to understanding local and regional landscapes and to the network of interaction that is sustained by processes of information circulation and visual communication.

Author Biographies

Esteban Ezequiel Gilardenghi, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CITCA Catamarca

Licenciado y Prosefor en Antropologìa con orientación arqueología por la Universidad de Buenos Aires. Es becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina.

Ezequiel Gilardenghi realizó la escritura, correción y  análisis de los datos de dicho artículo.

Tomaso Muzzigoni, Centro de Investigación y transferencia de Catamarca

Licenciado en Arqueología por La universidad de Florencia, Italia. Es becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Cinetíficas y Técnicas de Argentina.

Tomaso Muzzigoni realizó la escritura y análisis de los datos usados en dicho artículo.

Hector Ambrosio Biurrun, Investigador independiente

Geólogo por la Universidad Nacional de Córdoba. Participa hace varios años como colaborador  en diferentes equipos arqueológicos de Argentina, focalizando su interés en el arte rupestre.

Hector Biurrun participó en las tareas de relevamiento y discusión de los resultados de dicho trabajo

Luis Tissera, Reserva Natural Cerro Colorado

Licenciado en Historia por la Universidad Nacional de Córdoba. Doctorando en Arqueología en la Universidad Nacional de Tucumán. Coordinador en la Reserva Natural Cerro Colorado.

Luis Tissera contribuyó al análisis de los vínculos interregionales.

Sebastián Pastor, Centro de Investigación y Transferencia de Catamarca

Licenciado en Historia por la Universidad Nacional de Córdoba y Dr. en ciencias naturales, especialidad arqueología por la Universidad Nacional de La Plata. Investigador independiente del CONICET.

Sebastián Pastor participó en las diferentes etapas de la investigación y en la dirección del proyecto.

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Published

2022-12-28

How to Cite

Gilardenghi, E. E. ., Muzzigoni, T., Biurrun, H. A., Tissera, L., & Pastor, S. . (2022). (De)contructing the Corte de Casangate: First approaches to a rock-art sitein Los Llanos de La Rioja (Argentina). Estudios Atacameños, 68, e5074. https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2022-0031

Issue

Section

Arqueología

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