Educating relational literacies.
DOI:
https://doi.org/10.22199/S07198175.2012.0001.00002Keywords:
Relationship, Interdependence, Link, Existence, Living TogetherAbstract
This article is based on the detection of new illiterates in the XXI century, following the will to develop the fourth pillar of education for this century presented in the Delors report, learning to live together. Whereas the construction of relational learning can be based on strengthening the link and is configured in the educational environment, it aims to strengthen existencial literacy, developing the learning of the being and a being open to alterity in its different forms.
References
BURGUET, M. (2007) "Del viure d'esm a l'entusiasme de viure. Una mirada als adolescents des del realisme existencial". EN: Adolescència. Trencar la incomunicació. Barcelona: Edimurtra.
DELORS, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe en la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
FREIRE, P. (1995) Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
MARTÍNEZ GUZMÁN, V. (2005) Podemos hacer las paces. Bilbao: Desclée de Brouwer.
NODDINGS, N. (2009) La educación moral. Propuesta alternativa para la educación del cerécter. Argentina: Amorrotu.
ROGERS, C. (1972) El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós.
RUBIO, A. (1996) Ser. Revista RE. [s.l.: s.n.], 7, 3.
VAN MANEN, M. (1998) El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.
VAN MANEN, M. (2004) El tono en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, y pueden volver a publicar sus artículos en otro medio sin tener que solicitar autorización, siempre y cuando indiquen que el trabajo fue publicado originariamente en Revista Cuadernos de Teología (eISSN:0719-8175).