Educating relational literacies.

Authors

  • Marta Burguet Arfells Universidad de Barcelona.

DOI:

https://doi.org/10.22199/S07198175.2012.0001.00002

Keywords:

Relationship, Interdependence, Link, Existence, Living Together

Abstract

This article is based on the detection of new illiterates in the XXI century, following the will to develop the fourth pillar of education for this century presented in the Delors report, learning to live together. Whereas the construction of relational learning can be based on strengthening the link and is configured in the educational environment, it aims to strengthen existencial literacy, developing the learning of the being and a being open to alterity in its different forms.

Author Biography

Marta Burguet Arfells, Universidad de Barcelona.

Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Facultad de Pedagogía.

References

BURGUET, M. (2007) "Del viure d'esm a l'entusiasme de viure. Una mirada als adolescents des del realisme existencial". EN: Adolescència. Trencar la incomunicació. Barcelona: Edimurtra.

DELORS, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe en la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.

FREIRE, P. (1995) Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

MARTÍNEZ GUZMÁN, V. (2005) Podemos hacer las paces. Bilbao: Desclée de Brouwer.

NODDINGS, N. (2009) La educación moral. Propuesta alternativa para la educación del cerécter. Argentina: Amorrotu.

ROGERS, C. (1972) El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós.

RUBIO, A. (1996) Ser. Revista RE. [s.l.: s.n.], 7, 3.

VAN MANEN, M. (1998) El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.

VAN MANEN, M. (2004) El tono en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

Published

2012-06-30

How to Cite

Burguet Arfells, M. (2012). Educating relational literacies. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 4(1), 22-32. https://doi.org/10.22199/S07198175.2012.0001.00002