The hermeneutical phenomenology in research:

in relation to a study on pedagogical reflection from the parables.

Authors

  • Sebastián Galvis Arcilla Corporación Universitaria Minuto de Dios-Uniminuto.

DOI:

https://doi.org/10.22199/S07198175.2018.0001.00005

Keywords:

Hermeneutic Phenomenology, Narrative Experience, Pedagogical Reflection, Jesus’ Parables

Abstract

This paper is a continuation of the one named “Pedagogical reflection based on Jesus parables. A research proposal”, published in this journal in 2017. It describes the methodology used in the study “And he spoke many things unto them in parables: A pedagogical resource for teacher training”. The importance of the phenomenological-hermeneutic methodology proposed by Max Van Manen and the possibility to do research from the narrative to encourage academics’ pedagogical reflection are proposed. Finally, emphasis is put on the use of data and the way the analysis of results was conducted in this study, focusing on pedagogical reflection in academics based on the parables of Master Jesus.

Author Biography

Sebastián Galvis Arcilla, Corporación Universitaria Minuto de Dios-Uniminuto.

Facultad de Ciencias Sociales y Humanas.

References

Alliaud, A. (2006): Experiencia narración y formación docente. Revista Educación y Realidad (Porto Alegre), vol. 31, n. 1.

Ballén, M., Rodríguez, R., & Zúñiga, F. (2007). Abordaje hermenéutico de la investigación cualitativa. Teorías, proceso, técnicas. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia.

Espitia, E. (2000). La fenomenología interpretativa como alternativa apropiada para estudiar los fenómenos humanos. investigación y educación en Enfermería (18)1. Recuperado desde http://www.redalyc.org/ pdf/1052/105218294002.pdf

Galvis, S. (2017). La reflexión pedagógica a partir de las parábolas de Jesús. Una apuesta investigativa. Cuadernos de Teología. Universidad Católica del Norte. Vol. IX nº2, dic. 2017-(2016). La reflexión pedagógica a partir de las parábolas de Jesús: un recurso pedagógico para la formación docente. Repositorio Universidad Católica de Manizales. Recuperado desde: http:// repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/1430/Sebasti%C3%A1n%20Galvis%20Arcila.pdf?sequence=6

Kemmis, S. (1984): Point-by-Point Guide to Action Research for Teacher: Deakin University

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Recuperado desde http:// www.raco.cat/index.php/Aloma/article/viewFile/103367/154553 (24-01- 12).

Moreno, W., & Pulido, S. (2007). Educación, cuerpo y ciudad. El cuerpo en las interacciones e instituciones sociales. Funámbulos editores. Medellin: Universidad de Antioquia.

Pérez, E. (2004). Educar para Humanizar. Madrid: Narcea.

Rodríguez B., Hoffmann, M., Mackedanz, y Hoffmann, M. (2011). Como investigar cualitativamente. Entrevista y Cuestionario, en Contribuciones a las Ciencias Sociales, marzo 2011.

Rojas, R. (2000). Guía para realizar investigaciones sociales. México: Plaza y Valdés Editores.

Sierra, N. (2013). La secundaria vivida. Estudio narrativo sobre experiencias masculinas de fracaso escolar. Tesis doctoral. Universidad de Málaga.

Suárez, D. (2007), “Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares”, en: Sverdlick, I (comp.), La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.

Vezub, L. (2006): La documentación de experiencias pedagógicas: reconstruir el saber y las prácticas docentes. La integración de las TIC en la escuela. Experiencias de La Pampa en el Proyecto Integra. Santa Rosa: Subsecretaría de Coordinación, Ministerio de Cultura y Educación, Gobierno de La Pampa.

Published

2018-06-13

How to Cite

Galvis Arcilla, S. (2018). The hermeneutical phenomenology in research:: in relation to a study on pedagogical reflection from the parables. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 10(1), 94-111. https://doi.org/10.22199/S07198175.2018.0001.00005

Issue

Section

Papers