Purpose and achievement of theological education in a plural world
A thoughtful look at the case study
DOI:
https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-2020-0010Keywords:
Theological formation, University, Pedagogical mediation, PluralismAbstract
Theological training has lost prestige in the university world in the face of the scientific and individualistic rationality that has prevailed in modernity. Being able to rethink its purpose and its contribution in said context allows to locate the formation processes and reconfigure the means of approaching theological knowledge to educational contexts. Being able to identify the achievement according to the purposes imposed by the context, allows one to whether the mediation carried out in a didactic way is adequate for those purposes. Based on the fragmentation of a case study, the aim is to present the reflection that emerges from the data about the practices of theology teaching in a Catholic-inspired university, its achievements and, its challenges confronted with the perceptions of the students of the to know. The proposal of this article aims to reflect from the results obtained about the relationship that is established between the theological content, knowing and knowing, but particularly between knowing and knowing, as a process of meaning and meaning of life.
References
Agudelo G., D., Carrasquilla, J., & Rojas, L. (2004). Teología: su epistemología y los nuevos paradigmas. Theologica Xaveriana, (151), 449-468. https://bit.ly/2KRU0dG
Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México, DF: Mc Graw-Hill. https://bit.ly/3phTa99
Comisión Europea, Dirección General de Educación y Cultura. [DG EAC](2000). Informe europeo sobre la calidad de la educación escolar: Dieciséis indicadores de calidad (Educación Desarrollo de las políticas educativas, Inf.). https://bit.ly/3mEkXPq
Francisco. Vaticano II. Evangelii Gaudium.24 de noviembre de 2013. https://bit.ly/37IqKz6
Francisco. Vaticano II. Carta Encíclica Laudato Si’. 24 de mayo de 2015. https://bit.ly/3nK9BuE
Fernández, A. (2007). Los idiomas del aprendiente: análisis de modalidades de enseñanza en familias, escuelas y medios (Psicología contemporánea). Buenos Aires: Nueva Visión.
Gutiérrez, F., y Prado, C. (2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria (3a ed.). Ciudad de México: De La Salle Editores.
Grupo Didaskalia. (2019). Informe del procesamiento de la herramienta Atlas Ti: Caso: Pontificia Universidad Cali. En: Prácticas de enseñanza en la formación teológica en contexto universitario. Estudio de caso múltiple en universidades de fundación e inspiración católica de Bogotá y Cali [Proyecto de investigación]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Habermas, J., Taylor, C., Butler, J., y West, C. (2011). El poder de la religión en la esfera pública (Estructuras y procesos. Filosofía). (J. M. Carabante y R. Serrano, Trad.). Madrid: Trotta.
Juan Pablo II. Vaticano II. Constitución apostólica Sapientia Christiana. 29 de abril de 1979. https://bit.ly/2LTfp6P
Ladriere, J. (1996). L’ espérance de la raison. En J. Greisch & G. Florival (Eds.), Création et évènement autour de Jean Ladrière: Actes de la décade du 21 au 31 août 1995, Centre international de Cerisy-la-Salle (Vol. 45, Bibliothèque philosophique de Louvain, pp. 361-387). Louvain: Éd. de l'Institut supérieur de philosophie.
Santrock, J. W. (2002). Psicología de la educación (L. E. Pineda Ayala, Trad.). México, DF: McGraw-Hill.
Treek Nilsson, M. D. V. (Abril 7, 2015). La teología en la universidad. El Mostrador. Blogs Y Opinión. https://bit.ly/38vuW4n
Zuleta Salas, G. L. (2013). Teología y Universidad [Editorial]. Cuestiones Teológicas, 40(94), 283-286. https://bit.ly/2KxMbtR
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Leonardo Rojas Cadena
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, y pueden volver a publicar sus artículos en otro medio sin tener que solicitar autorización, siempre y cuando indiquen que el trabajo fue publicado originariamente en Revista Cuadernos de Teología (eISSN:0719-8175).