Wound and nuptiality in origins and Teresa of Avila. The poetical and mystical language of Jesus’s identity.

Authors

  • Cecilia Inés Avenatti De Palumbo Universidad Católica del Norte.

DOI:

https://doi.org/10.22199/S07198175.2013.0001.00001

Keywords:

Weddings, Song of Songs, Origen, Wound, Wife-Husband

Abstract

Christian mystical poetry owes the original interpretation of the Song of Songs the confguration of some of some of its most enduring and representative fgures such as the wound of love, spiritual senses, and the nuptial union. Directly or indirectly, its powerful in?uence radiates on later patristic theology, monastic theology, and the mystical Spanish literature of the Golden Age. Our purpose is to present the original background teresa of Avila’s work, from the analysis of the wound and weddings, to consider the identity of Jesus from the perspective of poetic-mystical language.

References

ÁLVAREZ, TOMÁS. (2006) Diccionario de Santa Teresa, Burgos, Monte Carmelo.

ANDIÑACH, PABLO R. (1997) Cantar de los cantares. El fuego y la ternura. Buenos Aires: Lumen.

BALTHASAR, HANS URS VON. (1959) Introduction, EN: ORIGÈNE, Esprit et feu. Paris, Du Cerf, 11-54.

BALTHASAR, HANS URS VON. (1986) Gloria. Una estética teológica. La percepción de la forma. Madrid, Encuentro.

CERTEAU, MICHEL DE. (2004) La fábula mística siglos XVI-XVII, México, Universidad Iberoamericana.

CINER, PATRICIA ANDREA. (2000) Plotino y Orígenes. El amor y la unión mística, Mendoza, Instituto de Filosofía.

CINER, PATRICIA ANDREA. (2008) Teología y experiencia mística en Orígenes: ¿una cuestión mal planteada?”, EN: Scripta Medievalia, Revista de Pensamiento Medieval, I(1), 71-90.

CINER, PATRICIA ANDREA. (1997). Una visión filosófica de Las Moradas, Actualidad de la Mística Teresiana como vía de conocimiento metafísico, Breviarios de la Universidad Católica de Cuyo, 4(22), 35-60.

CIRLOT, VICTORIA. (2005) Hildegard von Bingen y la tradición visionaria de Occidente, Barcelona, Herder.

CROUZEL, HENRI. (1991) Introduction, EN: ORIGÈNE, Commentaire sur Le Cantique des cantiques, Paris, du Cerf.

DANIÉLOU, JEAN. (1958) Orígenes, Buenos Aires, Ed. Sudamericana.

DANIÉLOU, JEAN. (1951) Bible et Liturgie, Paris, Du Cerf.

DIEGO SÁNCHEZ, MANUEL, OCD. (2011) El trasfondo patrístico de la autobiografía teresiana. El libro de la vida de santa Teresa de Jesús: Actas del I Congreso Internacional Teresiano. Burgos, Monte Carmelo: Universidad de la Mística, CITeS, 203-239.

DIEGO SÁNCHEZ, MANUEL, OCD. (2008) Bibliografía Sistemática de Santa Teresa de Jesús. Madrid: Editorial de Espiritualidad.

GARCÍA DE LA CONCHA, VÍCTOR. (1983) Mística, estética y arte literario en Teresa de Jesús. Actas del Congreso Internacional Teresiano 4-7 de octubre. Salamanca, 459-478.

GONZÁLEZ DE CARDEDAL, OLEGARIO. (1998) La entraña del cristianismo. Salamanca: Secretariado Trinitario.

HERRÁIZ GARCÍA, MAXIMILIANO. (1992) Solo Dios basta. Claves de la espiritualidad teresiana. Madrid: Editorial de Espiritualidad.

HERRÁIZ GARCÍA, MAXIMILIANO. (1995) La oración, historia de amistad. Madrid: Editorial de Espiritualidad.

LARRAURI, M. I. (1997) Intuición y metafísica en el universo teresiano. Actualidad de la mística teresiana como vía de conocimiento metafísico, Breviarios de la Universidad Católica de Cuyo, 4(22). 2- 31.

LECLERQ, JEAN. (2009) El amor a las letras y el deseo de Dios. Salamanca: Sígueme.

LLAMAS, ROMÁN, OCD. (2007) Biblia en Santa Teresa. Madrid: Editorial de Espiritualidad.

MARCOS, JUAN ANTONIO. (2011) Concertar esta mi desbaratada vida (El círculo hermenéutico vida-lenguaje, El libro de la vida de santa Teresa de Jesús: Actas del I Congreso Internacional Teresiano. Burgos, Monte Carmelo: Universidad de la Mística, CITeS, 159-177.

MARTÍNEZ, CELESTE. (2011) El huerto como imagen del alma en el Libro de la Vida: tradición literaria y lenguaje simbólico en Santa Teresa”, El libro de la vida de santa Teresa de Jesús: Actas del I Congreso Internacional Teresiano. Burgos, Monte Carmelo: Universidad de la Mística, CITES, 275-291.

MORLA, VICTOR. (2004) Poemas de amor y de deseo. Cantar de los cantares. Estella (Navara): Verbo Divino.

NEWMAN, BARBARA. (1987) Sister of Wisdom. St. Hildegard´s Theology of the Feminine. Berkeley-Los Angeles: University of California Press.

ORÍGENES. (1994) Comentario al Cantar de los Cantares, Introducción y notas de Manlio Simonetti, Trad. de Argimiro Velasco Delgado, O.P. Madrid: Biblioteca de Patrística, Ciudad Nueva.

ORÍGENES. (2000) Homilías sobre el Cantar de los Cantares, Introducción, traducción y notas de Samuel Fernández Eyzaguirre, Madrid: Biblioteca de Patrística, Ciudad Nueva.

PACHO, EULOGIO. (2008) Cap. XI Apogeo de la mística. La espiritualidad teresiano-sanjuanista. En El apogeo de la Mística Cristiana. Historia de la Espiritualidad Clásica Española 1450-1650 (pp. 1015-112). Burgos, Monte Carmelo-112.

PRADO ROVELLA, RICARDO. (2007) Belleza y experiencia mística. Impulso amoroso y atracción estética. Santa Teresa de Jesús – San Juan de la Cruz, Buenos Aires: Impresiones Buenos Aires.

RICOEUR, PAUL. (2001) La metáfora nupcial, EN: Pensar la Biblia. Estudios exegéticos y hermenéuticos. Barcelona, Herder, 275-311.

RUIZ, ELEUTERIO. (2013) Más allá del lenguaje: La metáfora como recurso expresivo en el Cantar de los Cantares”, EN: Sociedad Argentina de Teología. Discursos científicos y discursos teológicos. Creer en el contexto de los nuevos saberes. Buenos Aries, Ágape Libros, 2013, 197-212.

TERESA DE JESÚS, SANTA. (1974) Obras completas, transcripción, introducciones y notas de Efrén de la Madre de Dios, OCD y Otger Steggink, O. CARM. Madrid: BAC.

VELASCO, JUAN MARTÍN. (2003) El fenómeno místico. Barcelona: Trotta.

Published

2013-06-30

How to Cite

Avenatti De Palumbo, C. I. (2013). Wound and nuptiality in origins and Teresa of Avila. The poetical and mystical language of Jesus’s identity. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 5(1), 6-22. https://doi.org/10.22199/S07198175.2013.0001.00001