La Pedagogical reflection from Jesus’s parables. A research proposal.
DOI:
https://doi.org/10.22199/S07198175.2017.0002.00006Keywords:
Pedagogical Reflection, Professor Training, Jesus's Parables, Phenomenology, UniversityAbstract
This reflection is the result of the findings obtained from the study entitled “and he spoke many things in parables: a pedagogical resource for teacher training” that used a phenomenological-hermeneutic methodology from the perspective of Max Van Manen (2003), aiming to understand the experience of professors from regional and international contexts in pedagogical reflection, using parables as a formative resource. Conclusions firstly reveals that the educational system needs to create new knowledge based on the consolidation of pedagogical reflection as a formative practice and, secondly, that the use of Master Jesus’s parables as a resource for reflection can create relevant knowledge in professors’ training processes.
References
Bravo, L. La pedagogía de las parábolas. Una perspectiva psicológica. Teología y Vida, 2002: 43(4). 503-511. Web. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32243402
Bonilla, P. ¿Qué es eso llamado parábola?. (s/f) Documento online. Web. https://restauromania.files.wordpress.com/2009/07/parabolaqueeseso4.pdf
Cornejo, J. “El pensamiento reflexivo entre profesores”. Revista Pensamiento educativo 32 (2003): 343-373. Web.
De la Torre, G. “Las parábolas como expresión simbólica de liberación”. Revista de Interpretación Bíblica Latinoamericana RIBLA 9. 1991: 113-133. Impreso.
Dodd, C. Las parábolas del reino. Madrid: Eds. Cristiandad, 1974. Impreso.
Fricke, R. S. Las parábolas de Jesús. Una aplicación para hoy. Texas: Mundo Hispano, 2005. Impreso.
Garzon, F. Definiciones de la narración oral. Gaviotas de azogue. 2008: 30.Web. https://docs.google.com/document/d/1QDZwpNSneNrxoBax_toLYrAQarWDKP454JRcNhLuilQ/edit?hl=es&pli=1
Imbert, F. L’impossible métier de pédagogue. Praxis ou poiesis. Étique ou morale. París: ESF, 2000. Impreso.
Jeremías, J. Las parábolas de Jesús. Estella: Verbo Divino, 1997. Impreso.
Kemmis, S. y R. McTaggart Cómo planificar la investigación acción. Barcelona: Alertes, 1988. Web.
Manigne, J. Le maître des signes. Paris: Du Cerf, 1987. Impreso.
Marcelo, C. y Villant, D. Desarrollo profesional docente. Madrid: Narcea, 2009. Impreso.
Pérez-Cotapos, E. Parábolas: diálogo y experiencia. El método parabólico de Jesús según Dom Jacques Dupont. Anales facultad de teología XLII. 1991. Impreso.
Perrenoud, Ph. Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Barcelona: Graó, 2004. Impreso.
Suárez, D. Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares, en: Sverdlick, I (comp.), La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. Buenos Aires: Novedades Educativas, 2007. Web.
Toutin, A. Jesus, parabole personelles du pere. Tesis de maitrisse en theologie. Paris: Instituto Católico de Paris, 1999. Impreso.
Van Manen, M. Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books, 2003. Impreso.
Published
How to Cite
Issue
Section
Los autores continúan como propietarios de sus trabajos, y pueden volver a publicar sus artículos en otro medio sin tener que solicitar autorización, siempre y cuando indiquen que el trabajo fue publicado originariamente en Revista Cuadernos de Teología (eISSN:0719-8175).