The principle of creativity, in time of COVID-19 in the activity of the human being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-2020-0009

Keywords:

Constructive imagination, Vatican documents, Pandemic, Life scenarios, Coronavirus

Abstract

An attempt is made to relate the concepts of the principle of creativity with the activity of each human being, based on the theological postulates originating from the Constitution Gaudium et Spes and Laudato Si’. It will also have as a reference, the article Creativity. A descriptive review on our capacity for invention and innovation from Veronika Díaz Abrahan and Nadia Justel. These texts, show a guiding bet for the construction of a believing discourse, on how the principle of creativity can be used as a paradigm for a better quality of life. Especially in a context such as the COVID-19 pandemic, which has originated various life scenarios for human beings and their activities.

Author Biography

Mario Vergara Amaya, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá.

Magíster en Bioética.

Vicario Parroquial en Pesca y Aquitania Boyacá.

References

Benedicto XVI. Vaticano II. Carta Encíclica Caritas in Veritate. 29 de junio de 2009. https://bit.ly/37Zr1Oa

Boff L. y Hathaway M. (2018). Ecología y teología de la naturaleza. Concilium: Revista internacional de teología, 378, 49-62. https://bit.ly/3rFZ4Tt

Biblia de Jerusalén. (1975). Bilbao: Desclee de Brouwer.

Pablo VI .Vaticano II. Gravissimum Educationis Momentum, sobre la educación cristiana. 28 de Octubre de 1965. https://bit.ly/3pAaqXh

Pablo VI .Vaticano II. Gaudium et Spes. 7 de diciembre de 1965. https://bit.ly/2Jv5l38

Díaz Abrahan, V. y Justel, N. (2019). Creatividad: una revisión descriptiva sobre nuestra capacidad de invención e innovación. CES Psicología, 12(3), 35-49. https://bit.ly/2KNi7L4

Francisco. Vaticano II. Carta Encíclica Laudato Si’. 24 de mayo de 2015. https://bit.ly/3nK9BuE

Francisco. (2020). La vida después de la pandemia. Ciudad del Vaticano: Editrice Vaticana. https://bit.ly/3rQuYNk

Instituto Nacional del Cáncer. (s.f.). SARS-CoV-2 [Def. 1]. En Diccionario del Cáncer. https://bit.ly/3823lZu

Juan Pablo II. Vaticano II. Redemtor Hominis. 4 de marzo de 1979. https://bit.ly/38I71yU

Juan XXIII. Vaticano II. Carta Encíclica, Mater et Magistra. 15 de mayo 1961. https://bit.ly/38LUDhs

López Guzmán, J. (2013). La bioética personalista en los planes de estudio universitarios. Cuadernos de Bioética, 24(80), 79-90. https://bit.ly/2WWOvNM

Llano Escobar, A. (2016). Volver a las fuentes [Editorial]. Selecciones de bioética, (23), 3. https://bit.ly/2MkF8FE

Llano Escobar, A. (2018). El bioeticista y la resiliencia [Editorial]. Selecciones de bioética, (26), 3. https://bit.ly/3hBlMaL

Rodríguez Illera, J. L. (2018). Educación informal, vida cotidiana y aprendizaje tácito. Teoría de la educación. Revista interuniversitaria, 30(1), 259-272. https://doi.org/10.14201/teoredu301259272

Villalobos Pérez-Cortes, E. M. (2011). Didáctica integrativa y el proceso de aprendizaje. México, DF: Trillas.

Published

2020-12-31

How to Cite

Vergara Amaya, M. (2020). The principle of creativity, in time of COVID-19 in the activity of the human being. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 12, e4631. https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-2020-0009

Issue

Section

Papers