Love in Saint Augustine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-5487

Keywords:

conversion, friendship, education, eros

Abstract

The conceptualization of “love” in Saint Augustine’s thought is addressed. This paper aims to understand how the concept of love structures his doctrine and how it is presented. This study is, for its nature itself, a documental search. Three analytical sources are used: First, Saints Augustine’s writings; second, documents corresponding to Greek ideas he used in his thought; and third, contemporary literature addressing his thought. It is organized into six sections: an introduction; next, the faces of love such as Eros (Ἔρως), philia (φιλία), and agape (ἀγάπη); and then, the objects of love and individual and collective dimensions are analyzed. It therefore follows that love is the main resource Saint Augustine used to understand human problems and relationships.

Author Biography

Judith Pinos Montenegro, Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Sede Ambato.

References

Arendt, H. (2001). El concepto de amor en San Agustín (A. Serrano de Haro, Trad.). Encuentro.

Adkins, A. W. H. (2006). Amicizia e autosufficienza in Omero e Aristoteles. En E. Spinelli (Ed.), Amicizia e Concordia (pp. 11-44). Euroma. https://bit.ly/3MKyFyO

Ayres, L. (2008). Sempiterne Spiritus Donum: Augustine’s Pneumatology and the Metaphysics of Spirit. En G. Demacopoulos y A. Papanikolaou (Eds.), Ortodox readings in Saint Augustine (pp. 127- 152). St. Vladimir's Seminary.

Beckles-Raymond, G. (2019). The Value of Love in Higher Education: Ethical Dilemmas for Faculty and Students Racialized as Black in Britain. Journal of Underrepresented and Minority Progress, 3(1), 33–50. https://doi.org/10.32674/jump.v3i1.281

Brooks, D. (2017). (Re)conceptualizing Love: Moving Towards a Critical Theory of Love in Education for Social Justice. Journal of Critical Thought and Praxis, 6(3), 102-114. https://doi.org/10.31274/jctp-180810-87

Cicerón, M. T. (2020). Sobre la amistad. Laelius de amicitia (A. Padrón Alfonso, Trad.). Verbum.

Comte-Sponville, A. (2012). Ni el sexo ni la muerte (A. Capel Tatjer, Trad.). Paidos.

Congrove, J. J. (2011). Authority, friendship, and rhetoric in the letters of st. augustine of hippo. [Tesis de doctorado no publicada]. Indiana University.

Francisco. Vaticano II. Amoris Laetitia, A los Obispos a los Presbíteros y Diáconos a las Personas Consagradas a los Esposos Cristianos y a todos los Fieles Laicos. Exhortación Apostólica. 19 de marzo de 2016. https://bit.ly/3rFsdzv

Guijarro Oporto, S. (2013). La caridad en la misión evangelizadora de la primera comunidad. Corintios XIII, (147), 51-74. https://bit.ly/3Si5Yu8

Karfíková, L. (2020). Frater cordis mei: friendship in Augustine’s Confessions. Acta Universitatis Carolinae. Theologica, 10(2), 69–91. https://doi.org/10.14712/23363398.2020.59

Marion, J. L. (2005). El fenómeno erótico: seis meditaciones. Literarias.

Marion, J. L. (2012). In the Self’ Place: The Approach of Saint Augustine. Stanford University.

Natali, C. (2008). L’amicizia secondo Aristotele. Bollettino della Società Filosofica Italiana, (195), 13-28. https://bit.ly/3VIdd1y

La nueva Biblia de Jerusalén (1998). (3a ed.). Desclée de Brouwer.

Platón (1984). Apología de Sócrates; Critón; Las Nubes (F. García Yagüe y F. P. Samaranch, Trads.). Orbis.

Platón (1988). República. (C. E. Lan, Trad.) (Vol. 4, Diálogos). Gredos.

Ratzinger, J. (2006). Deus caritas est. Palabra.

Ribeiro Lin, D. C. (2017). O amor subverte as pretensões de poder: contribuições de Santo Agostinho à política em tempos de crise. En J. M. Cerda Costabal y C. A. Lértora Mendoza (Eds.) Corporalidad, política y espiritualidad: Pervivencia y actualidad del Medioevo. Actas del XVI Congreso Latinoamericano de Filosofía Medieval. (p. 199-207). Universidad Gabriela Mistral. https://bit.ly/3sdZS3E

Riveros, J. (18 de noviembre de 2018). Deseo y conocimiento en el Banquete de Platón. Polis. The Jerusalem Institute of Languages and Humanities. https://bit.ly/3VGronL

Rosales Meana, D. I. (2016). Antropología del deseo en Agustín de Hipona. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Pontificia Comillas.

San Agustín. (1950a). Soliloquios. En Escritos Filosóficos (Vol. 1, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1950b). La doctrina cristiana. En Escritos Bíblicos (1°) (Vol. 15, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1950c). Comentario literal al Génesis (incompleto). En Escritos Bíblicos (1°) (Vol. 15, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1952). Réplica a dos cartas de los pelagianos. En Escritos Antipelagianos (2°) (Vol. 9, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1953a). Cartas (1°) 1-123 (Vol. 8, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1953b). Cartas (2°) 124-187 (Vol. 11a, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1956a). La corrección y la gracia. En Escritos antipelagianos (1°) (Vol. 6, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1956b). La gracia y del libre albedrío. En Escritos antipelagianos (1°) (Vol. 6, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1958). La ciudad de Dios (1°). (Vol. 16, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1959). Tratados sobre la primera carta de San Juan. Homilías sobre la primera carta de San Juan a los Partos. En Escritos Bíblicos (2°) (Vol. 18, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1964a). Comentarios a los salmos (1°), 1-40. En Escritos homiléticos (Vol. 19, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1964b). Comentarios a los salmos (2°), 41-75. En Escritos homiléticos (Vol. 20, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1965). Tratados sobre el Evangelio de San Juan (2ª) 36-124 (Vol. 14, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1968). La Trinidad (Vol. 5, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1979). Confesiones (Vol. 2, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1981). Sermones (1°) 1-50 (Vol. 7, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1983). Sermones (3°) 117-183 (Vol. 23, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1984). Sermones (5°) 273-338 (Vol. 25, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1985). El don de la perseverancia. En Escritos Antipelagianos (1°) (Vol. 6. Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1988). La catequesis a principiantes (Vol. 39, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Agustín. (1995). Ochenta y tres cuestiones diversas. En Escritos varios (2°) (Vol. 40, Obras Completas). Biblioteca de Autores Cristianos.

Sigurdson, O. (2013). The trauma of a hungry heart: Augustine, Žižek, and (pre)modern desire. En A. Cullhed, C. Franzén, A. Hallengren y M. Malm (Eds.). Pangs of love and longing: configurations of desire in premodern literature (pp. 41-59). Cambridge Scholars.

Viano, C. (2010). Amicizia, ostilità e passioni di rivalità nella Retorica di Aristotele. C.N.R.S.

Viñas Román, T. (2001). La amistad en San Agustín. En Elementos de una Formación Agustiniana (pp. 265-285). Pubblicazione Agostiniane.

Vlieghe, J. y Zamojski, P. (2019). Out of love for some-thing: an ontological exploration of the roots of teaching with Arendt, Badiou and Scheler. Journal of philosophy of education, 53(3), 518-530. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12375

Published

2022-11-10

How to Cite

Urbina Navarrete, C. J., & Pinos Montenegro, J. (2022). Love in Saint Augustine. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 14, e5487. https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-5487

Issue

Section

Papers