Contemplation, Mystics, and Carmelite Spirit in the poetry of Rosa Cruchaga de Walker

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-6406

Keywords:

Teresa of Jesus, Saint John of the Cross, mystic poetry, chilean literature

Abstract

A new line of study of Rosa Cruchaga de Walker's poetry is proposed, focusing on the contemplative and mystic component, in accordance with the literary legacy of Discalced Carmelite, from the theology of Saint Teresa of Jesus to the poetry of Saint John of the Cross. The question of this study emerges from the analysis of some poems selected from the book of poems Ramas sin fondo (1967) corresponding to the Hispanic American post-avant-garde period. This book and her work as a whole highlights the use of symbolic objects and the desire of the poetic self to transcend its human condition. Through a daily and biblical symbology, the reader can appreciate the intimate spirituality of the author, which impregnates her verses and generates a unique «overworld» in the Chilean poetry of the XX century.

Author Biography

Mónica Miranda-Borrachero, Investigador Independiente.

Máster Formación para Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Educación, Universidad CEU San Pablo, España.
Máster literatura española e hispanoamericanaMáster literatura española e hispanoamericana, Universidad de Salamanca, España.

References

Arteche, M. (1967). Prólogo. En R. Cruchaga de Walker, Ramas sin fondo (pp. 78). Ávila. https://bit.ly/45g7k0J

Cantó Martínez, A. (2017). El acompañamiento espiritual según San Juan de la Cruz en la noche oscura [Tesina de licenciatura. Universidad Pontificia de Comillas]. Repositorio Comillas. http://hdl.handle.net/11531/20931

Cruchaga de Walker, R. (1967). Ramas sin fondo. Ávila. https://bit.ly/45g7k0J

Cruchaga de Walker, R. (1984). ¿Quién soy?. (¿Quién es quién en las letras chilenas?). Agrupación Amigos del libro. https://bit.ly/3Ri0BO7

Cruchaga de Walker, R. (2002). Mi sobremundo. En La jarra oscura. Antología Poética (pp. 13-14). Ala Antigua. https://bit.ly/3yW7Uom

Gallardo, A. (2002). Rosa Cruchaga sabe que no escribe poesía en vano. En R. Cruchaga de Walker, La jarra oscura Antología Poética (pp. 9-11). Ala Antigua.

Gómez Laguna, I. (2014). La visión cristiana renacentista del Cantar de los cantares a través del Cántico espiritual, Perseitas, 3(1), 83-100. https://doi.org/10.21501/23461780.1430

Jiménez, J. O. (1997). Prólogo. En Antología de la poesía hispanoamericana contemporánea 1914-1987 (pp. 7-32). Alianza.

San Juan de la Cruz. (2009). Obras completas. (6a ed.). FONTE.

Santa Teresa de Jesús (s.f.). Vivo sin vivir en mí. En Poemas de Santa Teresa de Jesús. mercaba.org. https://bit.ly/3KtXVZL

Taylor, M. C. (1975). Sensibilidad religiosa de Gabriela Mistral. Gredos.

Zaninovic, M. L. (27 de marzo de 2016). Rosa Cruchaga y la fecunda tradición de la poesía religiosa chilena, El Mercurio. https://bit.ly/3Xnuqkh

Published

2024-06-15

How to Cite

Miranda-Borrachero, M. (2024). Contemplation, Mystics, and Carmelite Spirit in the poetry of Rosa Cruchaga de Walker. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 16, e6406. https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-6406

Issue

Section

Primae Inquisitiones