50 years of Medellin: the “to” and “fro” of liberating catechesis.

Authors

  • John Jairo Marín Tamayo Laurentian University.

DOI:

https://doi.org/10.22199/S07198175.2018.0002.00005

Keywords:

Catechesis, Catechism, Liberating, Medellin, Paradigm

Abstract

Liberating catechesis is undoubtedly one of the most important fruits of the Second Conference of the Latin American Episcopate celebrated in Medellin 50 years ago. The catechetical paradigm that emerged there revolutionized the way of understanding and doing catechesis in the continent, from a rationalistic, deductive, and mnemonic catechesis that sought the memorization and mechanical repetition of catechism content to a “situational/liberating catechesis centred n Revelation and man, where historical situations and authentically human aspirations became part of the catechesis content, and therefore, must be interpreted in present-day context, in the light of the life experiences of the Peoples of Israel, Christ, and the ecclesial community” (Medellín VIII, 6). This paper gives an account of this transformation, of the liberating paradigm characteristics, of the place occupied by catechism in that paradigm, and the almost thorough disappearance of the liberating catechesis from the offcial Latin American Church discourse.

Author Biography

John Jairo Marín Tamayo, Laurentian University.

Doctor en teología de la Universidad Laval. Profesor agregado de la facultad de educación de
Laurentian University. Especialista en catequesis y particularmente en análisis de catecismos
coloniales.

References

Alves de Lima, L. (2008). Itinerario de la catequesis de Medellín a Aparecida. Didascalia, 7. http://boosco.org/www/download/el-itinerario-de-la-catequesis-de-medellin-a-aparecida/

Brodeur, R. (1990). Les catéchismes au Québec 1702-1963. Québec, Canada: Presses de l’Université Laval - Éditions du CNRS.

Cadavid Duque, L. A. (2009). El camino pastoral de la Iglesia en América Latina y el Caribe. Bogotá, Colombia: San Pablo.

Caulier, B. (2006). Le catéchisme à l’école québécoise. En Aubin, P. (dir.) 300 ans de manuels scolaires au Québec. (pp. 96-107). Québec, Canada: Bibliothèque et Archives nationales du Québec – Presses de l’Université Laval.

Congregación para el Clero. (1971). Directorio general para la catequesis. Roma, Italia. http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cclergy/documents/rc_con_cclergy_dir_19710411_sp.html

Congregación para el Clero. (1997). Directorio general para la catequesis. Roma, Italia. http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cclergy/documents/rc_con_ccatheduc_doc_17041998_directory-for-catechesis_sp.html

Consejo Episcopal Latinoamericano. (2007). V Conferencia del Episcopado Latinoamericano y del Caribe. Documento de Aparecida, Bogotá, Colombia.

___. (1999). Catequesis en América Latina. Orientaciones comunes a la luz del Directorio General para la Catequesis. Bogotá, Colombia.

___. (1995). Hacia una catequesis inculturada. Memorias de la II Semana latinoamericana de catequesis. Bogotá, Colombia.

___. (1992). IV Conferencia del Episcopado Latinoamericano y del Caribe. Documento de Santo Domingo. Bogotá, Colombia.

___. (1985). Líneas comunes de orientación para la catequesis en América Latina. Bogotá, Colombia.

___. (1968). II Conferencia del Episcopado Latinoamericano y del Caribe. Documento de Medellín. Bogotá, Colombia.

Do Carmo, S. M. y Ferreira, J. J. (2018) La lecture populaire de la Bible et son impact sur le renouveau de la catéchèse en Amérique latine”. Lumen Vitae, vol. LXXIII (1), 53-61.

Fossion, A. (2018) La Semaine internationale de catéchèse de Medellín en 1968. Un nouveau paradigme catéchétique. Lumen Vitae, vol. LXXIII (1), 23-31.

García Ahumada, E. (2000). Situación actual de la catequesis en América Latina. Eutes Docete, LIII (3), 93-107.

Godoy, M. J. (2018). Les communautés ecclésiales de base comme lieu de la catéchèse. Lumen Vitae, vol. LXXIII (1), 63-71.

Juan Pablo II. (1997) Carta apostólica Laetamur magnopere.

___. (1985). Mensaje al Sínodo Extraordinario de Obispos.

Lanouette, M. (2002). Faire vivre ou faire connaître. Québec, Canada: Presses de l’Université Laval,

Marín Tamayo, J. J. (2009) Les Frères des Écoles chrétiennes et l’enseignement du catéchisme au Québec : des apôtres du changement (1930-1960). En Lanouette, M. (dir.) Du «par cœur» au cœur, (pp. 249-271), Louvain, Belgique: Presses universitaires de Louvain.

Martínez Saavedra, L. (2018). Medellín et son impact sur la catéchèse latino-américaine. Lumen Vitae, vol. LXXIII (1), 7-11.

Merlos Arroyo F. (1999) Catequesis liberadora en América Latina. En Pedroza, V. M., Navarro, M., Lázaro R., Sastre, J., (dir.) Nuevo diccionario de catequética, (pp. 398-411), Madrid, España: San Pablo.

Nery, I. J. (2018). Quelques défs actuels de la catéchèse latino-américaine en fidélité aux options de Medellín. Lumen Vitae, vol. LXXIII, (1), 101-108.

Pio V. Catecismo romano. (1757). Pamplona, España: Imprenta de Benito de Coscoyuela.

Ramos, Rosa. (2018). Actualité de la méthode voir-juger-agir-célébrer dans la catéchèse latino-américaine. Lumen Vitae, vol. LXXIII (1), 81-90.

Richard, P. (2008) La Iglesia en América Latina y el Caribe: ¿está edificada sobre roca o sobre arena? Pasos (138), 11-22

Sacrosanto y ecuménico Concilio de Trento. (1847). Barcelona, España: Imprenta de D. Ramón Martín Indár. Semana de Medellín, Lumen Vitae, XXIV (1) 1969.

Simon, M. (1992). Un Catéchisme universel pour l’Église catholique du Concile de Trente à nos jours. Leuven, Belgique: University Press-Uitg. Peeters.

Published

2018-12-27

How to Cite

Marín Tamayo, J. J. (2018). 50 years of Medellin: the “to” and “fro” of liberating catechesis. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte (On Line), 10(2), 328-351. https://doi.org/10.22199/S07198175.2018.0002.00005

Issue

Section

Papers